Opisując osobowość Patrula, Trzeci Dodrubczen stwierdza: Patrul używa słów mocnych, przerażających i apelujących do wyobraźni, ale nie ma w nich nienawiści i widać, że nie jest do nich przywiązany. Jeśli wie się, jak ich słuchać, są one – bezpośrednio lub pośrednio – po prostu .
“Po około czterech miesiącach odosobnienia przybył posłaniec z wiadomością, która całkowicie odmieniła moje życie. Zmarła moja matka. Jej śmierć była dla mnie szokiem. Drolma była młodą kobietą, tuż po trzydziestce i kompletnie nie byłem świadom tego, że chorowała. Kiedy lama Ce Gon dowiedział się .
Powinniśmy stale zadawać sobie pytanie o to, co dzieje się w naszym umyśle i potrafić dojrzeć we wszelkich okolicznościach nasza motywację. Czy rzeczywiście powoduje nami chęć przyjścia z pomocą, czy też być może za ich pomocą usiłujemy osiągnąć osobiste zadowolenie? Badanie siebie w ten .
“Istnieje kilka rodzajów zrozumienia. Słuchając nauk buddyjskich, rozwijamy zrozumienie płynące ze słuchania; rozmyślając na temat tych nauk rozwijamy zrozumienie pochodzące z kontemplacji. Ale to jeszcze nie wystarcza by rozwinąć pełne zrozumienie. Aby to osiągnąć, należy skierować umysł do wewnątrz i uzyskać zrozumienie płynące z .
“Kiedy postanowiłem nauczać czterech szlachetnych prawd na Zachodzie, zacząłem (jak łatwo się domyśleć) od pierwszej z nich: życie jest cierpieniem. Kiedy wypowiadałem te słowa, większość moich słuchaczy natychmiast zwracała się w stronę drzwi. Mieli oni dość cierpienia związanego z własną sytuacją rodzinną czy zawodową. .
“Nie medytujemy po to, żeby było przyjemnie. Mówiąc inaczej, nie robimy tego po to, by zawsze, przez cały czas czuć się dobrze. Wyobrażam sobie, jaki wstrząs wywołuje w tobie to, co teraz czytasz, ponieważ wiele osób zaczyna medytować tylko po to, żeby “poczuć się .
“Problem z romansem tkwi w tym, że jeśli czar pryśnie, możemy doznać bolesnego rozczarowania. W romantycznej miłości, tak naprawdę nie kochamy swojego partnera, kochamy jedynie doznanie, jak się przy nim czujemy. W jego obecności mamy “odlot” i to jest to co kochamy. To dlatego, .
“Wszystko, co może istnieć w samsarze i nirwanie, może zaistnieć w zależności od określonych przyczyn i warunków. Nie ma nic, co może powstawać, nie ma nawet samego powstawania bez obecności przyczyn i warunków sprawiających, że będzie to możliwe. Dotyczy to powstawania wszystkich nieczystych zjawisk .
“Tak jak w codziennym życiu często znajdujemy się pod wpływem potężnych myśli i emocji, tak większość naszych zwyczajnych snów stanowi również przedmiot naszych trosk i niepokojów. Inaczej niż to mają w zwyczaju tradycje jogi śnienia, przypisując wartości mistyczne i transpersonalne niektórym kategoriom snu, zwykłe .
“Podobnie jak w przypadku wszystkich podejmowanych przez nas działań, nasza postawa i motywacja związane ze zgłębianiem oraz praktykowaniem buddyjskiej Dharmy wpływają na wartość naszych wysiłków. W utrzymaniu korzystnej motywacji pomoże Ci pamiętanie o sześciu czynnikach. Po pierwsze spójrz na siebie jak na chorego, który .