“Niestety niezwykłe piękno i bogactwo Surmangu budziło zazdrość i w roku 1643 klasztory zostały zaatakowane przez fanatycznych zwolenników Guśri-chana, mongolskiego wodza, demonstrującego swoje osobiste oddanie Dalajlamie i szkole gelugpa, której on był głową, w absurdalny sposób, a mianowicie poprzez niszczenie siedzib należących do wcześniejszych .
“Odrębne postrzeganie siebie i obiektu oraz mentalny rozdźwięk między przywiązaniem a niechęcią ro procesy, które zachodzą w umyśle. Taki sposób klasyfikowania zjawisk jest z gruntu błędny – ulegając mu, wpadamy w sidła dualizmu, co spowoduje, że będziemy nieustannie miotać się między coraz to nowszymi .
“Tybetańczycy mają wyrażenie opisujące celowe stawianie sobie wyzwań w celu utrzymania stabilności umysłu: dokładanie drewna do ognia. Zwykle ludzie idą przez życie, zwracając uwagę na doświadczenia, które rozpalają w nich gniew, niepokój lub strach, a następnie starają się ich unikać mówiąc sobie na przykład: .
“Wiele chorób psychicznych powodowanych jest nadmiarem wolnego czasu. W społeczeństwach gdzie ludzie pracują ciężko przez wiele godzin, nie mają czasu na martwienie się. Czas na analizowanie i martwienie się jest ograniczony, jest więc mniej chorób psychicznych. W naszym społeczeństwie stres mentalny rozładowywany jest zwykle .
Rankiem 10 marca Dalajlama wstaje spokojnie, odmawia modlitwy i medytuje, jak każdego dnia. Następnie wychodzi na spacer po ogrodzie, w którym wyrosło mnóstwo kwiatów i młodych pędów. Wkrótce jednak lekki wiaterek, poruszający kolorowymi girlandami flag modlitewnych, niesie dźwięki trudne do opisania: odległy szmer staje .